Köpvillkor 1.Köp Vid beställning träffas avtal om köp först när Jensens Kläder bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Jensens Kläder har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste Du vara 18 år. Vi lämnar ej vidare e-post eller postadresser. Kunden kan själv kontakta oss och då svarar vi inom 1 timme , butikstid, oftast går det ännu fortare. O.B.S Om kunden inte får någon orderbekräftelse efter beställning vänligen kontrollera er skräppost. Personuppgifter När du klickar på * Jag har läst och godkänner villkoren * i vår webbshop godkänner du att dina angivna uppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer och i vissa fall personnummer sparas hos oss. Du har alltid rätt att begära utdrag av registrerade uppgifter, att registrerade uppgifter ändras samt att registrerade uppgifter raderas. Dina uppgifter kommer att lämnas ut till Klarna eller PayPal samt Swedbank som är våra betalningsleverantörer. Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part om du inte godkänner det vid registrering. Alla personuppgifter hanteras enligt GDPR. Som kund till Jensens Kläder kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. Önskar du inte längre få erbjudanden från oss kan du när som helst avsluta din prenumeration genom att klicka längst ner i nyhetsbrevet på länken “Avregistrera dig här”. För mer information gällande dina personuppgifter se “integritetspolicy” längre ned på sidan. Laglig grund Personuppgiftsbehandlingen sker då den är nödvändig för att fullgöra vårt avtal med dig samt vårt berättigade intresse av att skicka marknadsföring och relevanta erbjudanden till dig. Behandling av dina personuppgifter för analytiska och statistiska skäl sker på grund av vårt berättigade intresse att kunna utveckla vår verksamhet. Personuppgiftsbehandling sker också för att Jensens Kläder ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som följer av lag. Tillhandahållande av personuppgifter i enlighet med dessa villkor är en förutsättning för att bli prenumerant eller kund hos Jensens Kläder. Dina rättigheter Du har rätt att från Jensens Kläder få information om behandlingen av de personuppgifter som berör dig. Du har även rätt att få uppgifterna ändrade eller kompletterade samt under vissa omständigheter raderade (t.ex. om de inte längre är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som låg till grund för insamling av uppgifterna och/eller om du inte längre är prenumerant på vårt nyhetsbrev). Du har även rätt till dataportabilitet som innebär att du kan begära att få ett registeruttag med dina personuppgifter i ett format som kan överföras till en annan personuppgiftsansvarig. Integritetspolicy Integritetspolicy Vilka personuppgifter samlar ni in och vad används de till? När du klickar på ”slutför köp” i vår webbshop godkänner du att dina angivna uppgifter. Vi behöver dina personuppgifter för att kunna fullfölja din beställning/köp. Om fullständiga personuppgifter inte lämnas kan vi inte fullfölja vårt avtal med dig och en beställning kan inte genomföras. Vid en beställning behöver vi namn samt personnummer, e-post, adress, kontaktuppgifter samt kontouppgifter gällande betalning. Vid betalning görs även en kontroll gentemot betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar via Klarna ,PayPal,Swedbank för att kunna analysera möjliga betallösningar till dig som kund. Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part om du inte godkänner det vid registrering. Alla personuppgifter hanteras enligt GDPR. Som kund till Jensens Kläder kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. Information till Tredje part Vi delger den information som krävs till våra samarbetspartners för att vi ska kunna fullfölja vårt köpeavtal med dig som kund när du lagt en order. Dina uppgifter kommer att lämnas ut till Klarna ,PayPal,Swedbank som är våra betalningsleverantörer. Samt DHL och Posten som hanterar frakterna. Hur går jag till väga för att få ett utdrag på vilka uppgifter ni har registrerade på mig? För att få ut ett utdrag på de personuppgifter som Jensens Kläder har sparat så måste du skicka en vidimerad kopia på en identitetshandling med kontaktuppgifter till vår kundtjänst märkt ”Utdrag”. Brevet ska skickas som rekommenderat för din egen säkerhet till: Att: Kundtjänst Jensens Kläder Centralgatan 18 84431 Hammarstrand Hur kan jag få mina uppgifter raderade? Kontakta vår kundtjänst på info@jensensklader.se eller på telefon 0696-10058 så hjälper de dig att få dina uppgifter raderade. Observera att har ett köp gjorts (med genomförd leverans samt betalning) kan dina uppgifter inte raderas inom 60 månader efter genomfört köp. Detta för att det krävs enligt Svensk bokföringslag och för eventuella reklamations- och garanti ärenden. Hur länge sparas mina uppgifter? Har du gjort ett köp hos oss med genomförd betalning samt leverans kan dina uppgifter inte raderas inom 60 månader efter genomfört köp. Detta för att det krävs enligt Svensk bokföringslag och för eventuella reklamations- och garanti ärenden. Du kan närsomhelst begära ett utdrag på vilka uppgifter som finns sparade på dig. Hur avprenumererar jag på ert nyhetsbrev ? Önskar du avsluta din prenumeration kan göra detta genom att klicka på länken ”Avregistrera dig här” längst ned i nyhetsbrevet. Du kan också kontakta vår kundtjänst på info@jensensklader.se eller på telefon 0696-10058 så hjälper vi dig. 2. Pris I priserna ingår moms med 25% Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Jensens Kläder inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. 3. Fraktvillkor Vi skickar med POSTEN och DHL. Till Finland o Danmark tillkommer 140:- Gäller paket max 1 kg, Tyngre paket offerteras. Obs. Vi levererar inte till Norge. Beställningar till övriga eu länder Offerteras genom Mejl. Vi har en fast fraktkostnad på endast 49 kronor. Inom Sverige. Frifrakt vid beställning av minst 499:- Inom Sverige. 4. Betalningsvillkor 4.1 Kortbetalning Betalning sker säkert via Pay pal och Swish samt Klarna. 4.2 Klarna Faktura och delbetalning 14 dagar faktura via klarna och delbetalning via klarna konto. Mer information på https://www.klarna.com/se/ 5. Leveranser Varor som finns i lager skickas samma dag som du gör beställningen om det är en vardag innan kl. 15.00. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre. Paketen levereras av Posten eller DHL. Om er order inte levereras inom 3 vardagar kontakta oss omgående för spårning av försändelsen. I dagsläget levererar vi normalt inte till Norge som står utanför EU. Se Fraktvillkor ovanför. Vi levererar till Danmark och Finland. Betalning sker med Paypal eller till IBAN Konto. Frakt tillkommer med 140 kronor oavsett ordervärde. För betalning till IBAN kontakta butiken. 6. Leveransförseningar Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. 7. Transportrisken Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. 8. Skadat gods När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka. Ring oss på tel: 0696-10058 eller maila på info@jensensklader.se 9. Ångerrätt och Öppet köp Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för returfrakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i obrukat och oskadat skick. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig. För ej uthämtade paket debiterar vi 250 kronor. Om kunden returnerar varan efter 14 dagar men mindre än en månad uttages en avgift på 100 kr. Retur senare än så godkännes inte. Under och badkläder samt leggings och strumpbyxor, örhängen omfattas inte av öppet köp/bytesrätt av hygieniska skäl. Varor som är plomberade och plomberingen bryts eller på annat sätt förstörs upphör nyttjande av bytesrätt, Ångerrätt samt Öppet köp.Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum ni mottog varan och informerade om utövande av ångerrätt till Jensens Kläder. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Vid byten står kunden för frakten . kunden lägger en ny order på det denne vill byta till. Retur fraktsedel kan användas vid byte & ångrat köp, meddela oss vad ni vill returnera så mejlar vi den till er. Vid byte & retur så kostar returfrakten och hanteringskostnad 79 kr, även del returnering, om du använder den förbetalda retur fraktsedeln som du beställer av oss. Beloppet justeras vid återbetalning. Obs Vi skickar samma dag om beställningen kommit innan kl 15.00 vardagar. Om er order ej levereras inom 3 vardagar kontakta oss omgående för att spåra försändelsen. 10. Reklamationer Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Jensens Kläder följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej. 11. Återbetalningar Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur. 12. Reservationer Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. Övrigt Vi förbehåller oss rätten att neka din order eller häva ditt köp för det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt. Force Majeur I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. www.konsumentverket.se